RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
TINGKATAN 3
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PJ | Minggu 1 (2 Waktu) | Tunjang 1: Kecergasan a. Dayatahan Kardiovaskular i. Aktiviti – Parlof, Larian Piramid ii. Kaedah latihan | 1.1 Memahami konsep kecergasan 1.2 Mempertingkatkan daya tahan kardiovaskular 1.3 Melakukan aktiviti dayatahan kardiovaskular dengan kaedah yang betul. | Parlof Rehat Aktif Tunjuk cara kiraan kadar nadi
| BCB | Tekun berusaha Toleransi Tabah |
PJ | Minggu 2 (2 waktu) | SEGAK | 1.1 Melakukan akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap kecergasan fizikal diri. | Tekan tubi Bangkit tubi Jangkau melunjur 1500 meter | | Bertanggungjawab Bersungguh-sungguh Berdisiplin Jujur |
PJ | Minggu 3 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan a. Dayatahan Kardiovaskular i. Faedah latihan ii. Aspek keselamatan | 1.1 Menyatakan kesan dan faedah latihan terhadap kesihatan 1.2 Menjelaskan perubahan sebelum dan selepas melakukan latihan. | Larian Piramid Perbincangan Kiraan kadar nadi latihan. Folio | Pembelajaran Masteri | Yakin diri Berdisiplin |
PK | Minggu 4 (2 waktu) | Tunjang 1: Kesihatan Diri dan Keluarga 1. Kesihatan Diri a. Amalan pemakanan secara berlebihan, kesan dan cara mengatasi | 1.1 Menyatakan maksud lebihan berat badan, obesity dan BMI. 1.2 Menghuraikan cara mengatasi amalan pengambilan makanan berlebihan. | Perbincangan Mengira indek jisim. Peta minda | Kontekstual | Menghargai diri Bersyukur |
PJ | Minggu 5 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran Olahraga a. Melempar Cakera i. Cara memegang ii. Fasa lontaran iii. Undang-undang dan peraturan. | 1.1 Melakukan langkah-langkah keselamatan dan kemahiran melempar cakera dengan teknik yang betul. 1.2 Menyatakan undang-undang dan peraturan lempar cakera. | Pembelajaran stesen Perbincangan Folio | Konstruktivisme BCB | Berkerjasama Berdisiplin Bertanggungjawab |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PJ | Minggu 6 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran Olahraga a. Melempar Cakera i. Aspek-aspek keselamatan | 1.1 Menyatakan aspek-aspek keselamatan. 1.2 Menganalisis fasa pergerakan dan hasil lemparan | Perbincangan Analisis perlakuan Folio | Kontekstual | Berdisiplin Bertanggungjawab |
PJ | Minggu 7 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan b. Daya tahan Otot i. Kaedah Latihan ii. Jenis aktiviti | 1.1 Menyatakan maksud daya tahan otot 1.2 Melakukan aktiviti daya tahan otot 1.3 Aplikasi daya tahan otot dalam aktiviti harian. | Merancang dan melaksanakan latihan: - Bench press - Kilas pinggang - Hamstring curl - Grip - Bangkit tubi - Halfsquard | Akses Kendiri | Kesungguhan Yakin diri |
PK | Minggu 8 (2 waktu) | Tunjang 1: Kesihatan Diri dan Keluarga b. Indek Jisim Badan (BMI) i. Definisi ii. Fomula BMI | 1.1 Mengira status berat badan berdasarkan formula BMI. 1.2 Menilai status berat badan mengikut kategori. | Mengira indek BMI | Teori Kecergasan Pelbagai (TKP) | Menghargai diri Amanah |
PJ | Minggu 9 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan b. Daya tahan Otot iii. Faedah Latihan iv. Aspek Keselamatan v. Jenis aktiviti | 1.1 Menyatakan faedah latihan daya tahan otot. 1.2 Merancang dan melaksanakan aktiviti tingkatkan daya tahan otot. | Melakukan aktiviti daya tahan otot. | Akses Kendiri | Berdisiplin Berkerjasama |
PJ | Minggu 10 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran a. Bola Tampar i. Kemahiran Asas – menyangga dan servis | 1.1 Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul. 1.2 Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti. | Latihan individu dan berpasangan Folio | BCB | Semangat sukan Jujur |
PJ | Minggu 11 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran i. Bola Tampar ii. Kemahiran Asas – merejam dan mengumpan | 1.1 Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul. 1.2 Kenalpasti otot terlibat. | Latihan berpasangan dan berpasukan Folio | ICT | Disiplin Berkerjasama |
PK | Minggu 12 (2 waktu) | Tunjang 1: Kesihatan Diri dan Keluarga 3. Kekeluargaan i. Institusi Kekeluargaan – perkahwinan, kebahagiaan dalam hidup, seks sebelum kahwin | 1.1 Menjelaskan institusi perkahwinan dan tanggungjawab ahli keluarga. 1.2 Membincangkan ayin keluarga bahagia. 1.3 Membincangkan isu-isu semasa kekeluargaan. | Perbincangan Peta minda | KBKK | Kasih aying Hormat menghormati Bertanggungjawab |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PJ | Minggu 13 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran a. Bola Tampar iii. Kemahiran asas – merejam dan menghadang | 1.1 Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul. 1.2 Kenalpasti kesalahan teknik lakukan. | Latihan berpasangan dan kumpulan Folio | Pembelajaran Masteri | Semangat sukan |
PJ | Minggu 14 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran a. Bola Tampar iv. Undang-undang dan peraturan v. Aspek keselamatan | 1.1 Menyatakan aspek keselamatan yang penting. 1.2 Menyatakan undang-undang dan peraturan permainan. 1.3 Merancang strategi asas dalam permainan dan pengelolaan pertandingan. | Latihan Perbincangan Folio | BCB | Kepatuhan Disiplin |
PJ | Minggu 15 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan c. Kekuatan Otot i. Kaedah latihan ii. Jenis aktiviti | 1.1 Menyatakan maksud kekuatan otot. 1.2 Melakukan kaedah latihan dengan teknik yang betul. | Latihan Litar - Bangkit tubi - Tekan tubi - Mendagu - Barbell - Dumpbell | Akses Kendiri | Disiplin Harga diri |
PK | Minggu 16 (2 waktu) | Tunjang 2: 1. Pemakanan a. Faktor keperluan makanan | 1.1 Menyatakan faktor mempengaruhi keperluan makanan individu. 1.2 Memberi contoh jenis makanan dengan kandungan kalori. | Perbincangan Menyenaraikan Download internet | ICT | Berusaha Hargai diri |
PJ | Minggu 17 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan c. Kekuatan Otot iii. Faedah latihan iv. Jenis latihan | 1.1 Menyatakan otot yang terlibat dalam aktiviti kekuatan otot. 1.2 Merancang dan melaksanakan aktiviti tingkatkan kekuatan otot. | Perbincangan Latihan dalam kumpulan | Konstruktivisme | Kerjasama Kesungguhan |
PJ | Minggu 18 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan e. Kuasa i. Kaedah latihan ii. Jenis latihan | 1.1 Menyatakan aspek keselamatan. 1.2 Melakukan aktivti dengan kaedah yang betul. 1.3 Kenalpasti otot utama yang terlibat. | Melakukan aktiviti Perbincangan | Kontekstual | Berusaha Kesungguhan |
PJ | Minggu 19 (2 waktu) | Tunjang 3: Kesukanan 1. Pengurusan - i. Penubuhan ii. AJK iii.Perancangan aktiviti | 1.1 Menyatakan cara pemilihan AJK dalam persatuan/kelab. 1.2 Menjelaskan proses penubuhan dan peranan AJK. 1.3 Merancang dan mengelola aktiviti. | Perbincangan Lakonan | Teori Kecergasan Pelbagai ( TKP ) | Bertanggungjawab Kepimpinan |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PK | Minggu 20 (2 waktu) | Tunjang 2: 1. Pemakanan b. Keperluan diet harian (RDA) | 1.1 Menyatakan keperluan diet harian mengikut umur. 1.2 Menghuraikan keperluan kalori berdasarkan aktiviti harian. | Perbincangan
| KBKK | Hargai diri Syukur |
PJ/PK | Minggu 21 | PENILAIAN TENGAH TAHUN | | | | |
PJ | Minggu 22 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan e. Kuasa ( 1 waktu ) i. Faedah latihan ii. Jenis latihan d. Komposisi Badan ( 1 waktu ) i. Cara pengukuran dan mengira BMI. (rujuk jadual peratusan lemak) | 1.1 Menyatakan faedah latihan kuasa. 1.2 Menyatakan perkaitan antara beban dan ulangan latihan. 1.3 Membandingkan antara prinsip lakuan daya tahan otot, kekuatan otot, dan kuasa. 1.1 Menyatakan maksud komposisi badan. 1.2 Mengukur lipatan kulit dengan kliper. 1.3 Menyatakan cara mengira BMI 1.4 Merekod dan menganalisis data komposisi lemak. | Latihan kumpulan Peta minda Mengukur dengan kliper Mencatat data | Konstruktivisme Pembelajaran Masteri | Kesungguhan Disiplin |
PJ | Minggu 23 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran Gimnastik Artistik i. Pola 4 – putaran ii. Aspek keselamatan | 1.1 Melakukan langkah-langkah keselamatan. 1.2 Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul. 1.3 Kenalpasti tahap ansur maju dalam teknik lakuan putaran. | Latihan ansur maju Latih tubi | Teori Kecergasan Pelbagai ( TKP ) | Berdisiplin Yakin diri |
PJ | Minggu 24 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran Gimnastik Artistik i. Pola 7 – rangkaian ii. Aspek keselamatan | 1.1 Melakukan langkah keselamatan. 1.2 Menyatakan teknik lakuan dalam pergerakan rangkaian. 1.3 Merancang dan mempersembahkan rangkaian pergerakan. | Latihan ansur maju Latih tubi | KBKK TKP | Kerjasama Berdisiplin Bertanggungjawab |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PK | Minggu 25 (2 waktu) | Tunjang 2: 3. Penyalahgunaan Bahan a. Kronologi pengambilan dadah b. Implikasi. | 1.1 Menyatakan implikasi penyalahgunaan dadah kepada social, ekonomi, dan politik. 1.2 Memberi contoh implikasi penyalahgunaan dadah. | Perbincangan kumpulan Buku skrap | ICT | Jati diri Berdisiplin Hargai diri |
PJ | Minggu 26 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan f. Kelajuan i. Kaedah latihan Jenis aktiviti ii. Faedah latihan iv. Aspek keselamatan | 1.1 Menyatakan maksud kelajuan. 1.2 Melakukan aktiviti dengan kaedah latihan yang betul. 1.3 Menyatakan faedah latihan. 1.4 Aplikasikan kelajuan dalam aktiviti sukan. | Latihan individu dan pasangan | Pembelajaran Akses Kendiri | Berdisiplin Tanggungjawab |
PJ | Minggu 27 (2 waktu) | Tunjang 1: Kecergasan g. Prinsip Latihan i. Kebolehbalikan ii. Perbezaan individu | 1.1 Menyatakan maksud prinsip kebolehbalikan dan perbezaan individu. 1.2 Merancang jadual program kecergasan berasaskan prinsip di atas. 1.3 Hubungkaitkan antara prinsip-prinsip latihan dalam sukan dan permainan. | Perbincangan Jadual program latihan Merekod latihan | Kontekstual | Berdisiplin Kesungguhan |
PJ | Minggu 28 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran a. Rekreasi i. Menjejak – konsep dan formasi ii. Aspek keselamatan | 1.1 Menyatakan aspek keselamatan. 1.2 Menyatakan konsep dan formasi dalam aktiviti menjejak. 1.3 Menjelaskan kepentingan dan faedah aktiviti menjejak. 1.4 Merancang dan melaksana aktiviti menjejak. | Menjejak persekitaran sekolah Melakar peta Buku skrap | KBKK | Keseronokan Kepimpinan Kerjasama |
PK | Minggu 29 (2 waktu) | Tunjang 3: Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran 1. Keselamatan i. Akta Pencegahan dan pengawalan penyakit berjangkit 1988 ii. Agensi berkaitan iii. Peranan agensi. | 1.1 Menyatakan akta mencegah penyakit dari merebak. 1.2 Menjelaskan fungsi dan peranan agensi berkaitan. 1.3 Membuat inferens penguatkuasaan pencegahan penyakit berjangkit. | Kumpul maklumat Perbincangan kumpulan Peta minda | BCB | Berdisiplin Tanggungjawab |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PJ | Minggu 30 (2 waktu) | SEGAK | 1.2 Melakukan akitiviti ujian dengan perlakuan yang betul. 1.2 Mengetahui tahap kecergasan fizikal diri. | Tekan tubi Bangkit tubi Jangkau melunjur 1500 meter | | Kesungguhan Berdisiplin Jujur |
PJ | Minggu 31 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran b. Sofbal i. Kemahiran Asas – membaling, menyambut, memukul, menampan. | 1.1 Menyatakan langkah-langkah keselamatan. 1.2 Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul. | Latihan berpasangan dan kumpulan Permainan kecil | Pembelajaran Masteri | Kerjasama Bertanggungjawab |
PJ | Minggu 32 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran b. Sofbal ii. Kemahiran Asas – pitching, larian antara tapak | 1.1 Menyatakan langkah-langkah keselamatan. 1.2 Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul. 1.3 Mengenalpasti otot utama yang terlibat. | Latihan berpasangan dan kumpulan Melebel otot Permainan kecil | Kontstruktual | Berdisiplin Semangat Sukan |
PK | Minggu 33 (2 waktu) | Tunjang 2: 2. Pengurusan Konflik dan Stres a. Situasi menyebabkan stress b. Perhubungan kendiri. | 1.1 Menyatakan jenis situasi yang menyebabkan tress. 1.2 Kenalpasti cara mengatasi tress. 1.3 Membincangkan dan mengaitkan nilai diri dengan tress. | Perbincangan Lakonan Peta minda | KBKK | Hargai diri Bertanggungjawab |
PJ | Minggu 34 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran b. Sofbal iii. Kemahiran Asas – memadang iv. Undang-undang dan peraturan v. Aspek keselamatan | 1.1 Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul. 1.2 Menyatakan undang-undang dan peraturan asas permainan. 1.3 Merancang strategi asas dan pengelolaan pertandingan. | Latihan berpasangan dan kumpulan Pertandingan Folio | Konstruktivisme | Berdisiplin Bertanggungjawab |
PJ | Minggu 35 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran d. Pendidikan Kreatif i. Tema 8 ii. Tema 9 iii. Tema 10 iv. Aspek keselamatan | 1.1 Melakukan langkah keselamatan. 1.2 Melakulkan kemahiran pergerakan kreatif dengan teknik yang betul. 1.3 Menghuraikan komponen kecergasan yang diaplikasikan. 1.4 Merancang dan persembahkan rangkaian pergerakan mengikut tema. | Perbincangan Latihan kumpulan Persembahan kumpulan | Teori Kecergasan Pelbagai ( TKP ) | Kerjasama Bertanggungjawab |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PJ | Minggu 36 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran c. Gimnastik Pendidikan i. Tema 5 – kesedaran beban ii. Aspek keselamatan | 1.1 Melakukan langkah keselamatan. 1.2 Melakukan kemahiran gimnastik Pendidikan dengan teknik betul. 1.3 Merancang dan melaksanakan variasi pergerakan mengikut tema. | Perbincangan Latihan kumpulan Persembahan | KBKK TKP | Kesungguhan Yakin diri |
PK | Minggu 37 (2 waktu) | Tunjang 3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran 3. Pertolongan Cemas i. Prinsip dan prosedur ECC ii. Prinsip dan prosedur CPR. | 1.1 Menyatakan prinsip dan prosedur ECC dan CPR. 1.2 Mengenalpasti indikasi/keadaan yang memerlukan ECC dan CPR. 1.3 Menunjuk cara perlaksanaan ECC dan CPR. | Perbincangan Tunjuk cara prosedur prinsip Amali | Pembelajaran Masteri | Tolong menolong Yakin diri |
PJ | Minggu 38 (2 waktu) | Tunjang 3: Kesukanan 2. Kerjaya Dalam Sukan i. Industri Sukan – jenis kerjaya, peluang kerjaya | 1.1 Menyatakan maksud dan jenis kerjaya dalam sukan. 1.2 Menyatakan peluang kerjaya dalam sukan. 1.3 Membincangkan kerjaya yang berkaitan dengan sukan dan permainan. | Perbincangan Pembentangan | | Hormat menghormati Semangat sukan |
PJ | Minggu 39 (2 waktu) | Tunjang 3: Kesukanan 3. Isu Dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan i. Keagresifan. ii. Komersialisme dalam sukan. 4. Etika i. Semangat kesukanan (penonton) | 1.1 Menyatakan maksud keagresifan. 1.2 Menjelaskan langkah mengelak keagresifan. 1.3 Menghuraikan punca dan akibat keagresifan. 1.4 Menjelaskan kebaikan dan keburukan komersialisme. 1.5 Mengulas isu keagresifan. | Perbincangan Forum | ICT BCB | Bertanggungjawab Hormat menghormati |
PJ/PK | Minggu 40 | PENILAIAN AKHIR TAHUN | | | | |
PJ | Minggu 41 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran 2. Olahraga a. Balapan – Acara Jalan Kaki – Fasa seretan,tolakan, sokongan sebelah kaki, undang-undang dan peraturan | 1.1 Melakukan aspek keselamatan. 1.2 Melakukan kemahiran asas jalan kaki dengan teknik yang betul. 1.3 Menyatakan undang-undang dan peraturan. | Latihan kumpulan Pertandingan | Kontekstual | Kejujuran Keseronokan |
M.P. | BIL. UNIT | TAJUK DAN ISI | OBJEKTIF | AKTIVITI | CADANGAN STRATEGI | NILAI |
PJ | Minggu 42 (2 waktu) | Tunjang 2: Kemahiran 2. Olahraga a. Balapan – Acara Jalan Kaki – fasa sokongan sebelah kaki, fasa pemulihan, aspek keselamatan. | 1.1 Menyatakan otot-otot utama yang terlibat dalam acara ini. 1.2 Menganalisa fasa jalan kaki. | Latihan kumpulan Pertandingan Folio | Konstruktivisme | Kerjasama Semangat Sukan |
No comments:
Post a Comment